powered by Agones.gr - livescore

Δευτέρα

Δασικοί Χάρτες . Η τροπολογία διασκέδασε αλλά δεν έλυσε τα προβλήματα.Τι προτείνουν οι δήμαρχοι της Κεντρικής Μακεδονίας.

Την περασμένη Τρίτη κατατέθηκε στη Βουλή τροπολογία από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο, η οποία επιλύει προσωρινά κάποια από τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών. Κυρίως,
αυτά τα οποία αφορούν αγρότες οι οποίοι φέρονται ιδιοκτήτες εκτάσεων, που στους δασικούς χάρτες εμφανίζονται ως δασικές ή αναδασωτέες. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη αρκετά εκκρεμή σοβαρά ζητήματα τα οποία θα πρέπει κι αυτά να αντιμετωπιστούν στο προσεχές διάστημα, όπως για παράδειγμα, το υψηλό κόστος εξαγοράς των εκχερσωμένων εκτάσεων, ο κίνδυνος απώλειας των κοινοτικών επιδοτήσεων, η απαλλαγή των δήμων από τα υψηλά τέλη αντιρρήσεων και το επίσης υψηλό αντίτιμο αλλαγής χρήσης δασικών ή αναδασωτέων εκτάσεων που σήμερα έχουν αγροτική χρήση κ.ο.κ.
Η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος επιλύει τα ακόλουθα ζητήματα:
1. Παρατείνει την προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων από τους πολίτες για τους αναρτημένους δασικούς χάρτες. Έτσι, ισχύει πλέον προθεσμία 105 ημερών. Η παράταση της προθεσμίας κρίθηκε επιβεβλημένη, καθώς θα παρέχεται στους ενδιαφερομένους ο απαιτούμενος χρόνος για την πληρέστερη και έγκαιρη ενημέρωσή τους, πριν να αποφασίσουν αν θα υποβάλλουν αντιρρήσεις κατά του περιεχομένου των αναρτημένων δασικών χαρτών.
Ανησυχούν οι αγρότες
2. Το πιο επείγον και με τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό κόστος από τα προβλήματα που ανέκυψαν με την ανάρτηση των δασικών χαρτών ήταν αυτό των εκχερσωμένων εκτάσεων (παλιότερα δασικές οι οποίες με τα χρόνια έγιναν χωράφια) οι οποίες έχουν ενταχθεί στο σύστημα του ΟΣΔΕ και οι φερόμενοι ιδιοκτήτες τους εισπράττουν κοινοτικές επιδοτήσεις. Με τα έως τώρα ισχύοντα, οι εκτάσεις αυτές βγαίνουν εκτός συστήματος ΟΣΔΕ το οποίο θα έχει ως επίπτωση την απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από επιδοτήσεις. Με την τροπολογία που κατατέθηκε, καταργείται η υποχρέωση αποστολής ψηφιακού αντιγράφου του αναρτημένου δασικού χάρτη στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας. Στους δύο αυτούς φορείς θα αποστέλλεται ο κυρωμένος χάρτης, που μετά τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ καθίσταται οριστικός και έχει πλήρη αποδεικτική ισχύ. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι οι κατάλογοι των επιδοτήσεων θα συνεχίσουν να καταρτίζονται με το υφιστάμενο καθεστώς ως την οριστική κύρωση των δασικών χαρτών. Ωστόσο, η ρύθμιση αυτή δεν φαίνεται να ικανοποιεί τους αγρότες. Εκπρόσωποί τους τονίζουν, ότι δεν διασφαλίζεται η είσπραξη των επιδοτήσεων ούτε καν για το 2017, καθώς η κύρωση των δασικών χαρτών προβλέπεται να γίνει το αργότερο ως το τέλος του καλοκαιριού. Επιπλέον, με τη ρύθμιση αυτή δεν απαλλάσσονται από το τέλος υποβολής αντιρρήσεων. Κυρίως, όμως, δεν ρυθμίζεται το μείζον θέμα που αφορά στο κόστος νομιμοποίησης αυτών των εκτάσεων το οποίο είναι πολύ υψηλό. Υπενθυμίζεται, ότι για να αποκτήσει ένας αγρότης κυριότητα επί εκχερσωμένης έκτασης θα πρέπει να καταβάλλει αντίτιμο ίσο με το 1/3 της αντικειμενικής αξίας συν το 1/2 της αξίας του δάσους. Μόνο στους νομούς Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής οι εκχερσωμένες εκτάσεις ανέρχονται σε 44.274 και 159.430 στρέμματα αντιστοίχως. Με τους πλέον μετριοπαθείς υπολογισμούς για την εξαγορά ή επί μακρόν μίσθωσή τους θα απαιτηθούν ποσά τα οποία, με τα σημερινά δεδομένα ενδέχεται να αγγίζουν ακόμη και τα 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο το υπουργείο εξετάζει να μειώσει το κόστος αυτό και παράλληλα να το εντάξει σε ρύθμιση 100 δόσεων.
Οι αναδασωτέες εκτάσεις
3. Στην τροπολογία προβλέπεται η εξαίρεση από την κύρωση των δασικών χαρτών, εκτάσεων, που σύμφωνα με τη φωτοερμηνεία δεν αποτέλεσαν και δεν αποτελούν δάση ή δασικές εκτάσεις και παρ’ όλα αυτά έχουν συμπεριληφθεί εντός ευρύτερα αναδασωτέων εκτάσεων. Με άλλη διάταξη δύναται να ανακληθεί μερικώς ή ολικώς αρμοδίως κάθε διοικητική πράξη σχετική της κήρυξης έκτασης ως αναδασωτέας.
Σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, με τη διάταξη αυτή συνεχίζεται απρόσκοπτα η διαδικασία κύρωσης των δασικών χαρτών, δεν ανακόπτεται η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων κατά περιεχομένου και διασφαλίζεται η συνταγματική κατοχύρωση και προστασία των αναδασωτέων εκτάσεων. Παράλληλα, ορίζεται ότι οι Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων αποφαίνονται και επί αντιρρήσεων για το δασικό εν γένει ή μη χαρακτήρα και μορφή εκτάσεων σε περιοχές κηρυχθείσες ως αναδασωτέες. Η πρόβλεψη αυτή κρίθηκε απαραίτητη για να αντιμετωπιστούν περιπτώσεις εκτάσεων που ενώ περιλαμβάνονται σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί ως αναδασωτέες έχουν διαφορετική μορφή.
Ωστόσο, και μετά την τροπολογία, ο ιδιώτης ο οποίος έχει έκταση η οποία είναι χαρακτηρισμένη ως αναδασωτέα δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση υποβολής αντίρρησης. Πάντως, όπως, υπογραμμίζει ο κ. Φάμελλος, το τέλος αντίρρησης μειώθηκε από 60 έως 70%, στην κατηγορία ιδιοκτησιών 5 έως 10 στρεμμάτων, και αφορά στη μεγάλη πλειονότητα -έως 70% των υποβαλλόμενων ενστάσεων.
Αρκετές εκκρεμότητες υπάρχουν και με εκτάσεις στις οποίες ιδιοκτήτες φέρονται οι δήμοι. Τα αρμόδια όργανα της αυτοδιοίκησης έχουν υποβάλλει αιτήματα οι δήμοι να εξαιρεθούν από το τέλος αντίρρησης καθώς και από τα τέλη αλλαγής χρήσης, όμως το αίτημά τους δεν έχει γίνει δεκτό προς το παρόν.
Τι προτείνουν οι δήμαρχοι της Κεντρικής Μακεδονίας
Τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών συζήτησε εκ νέου στην τελευταία συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας. Μετά τις εισηγήσεις τις οποίες έκαναν οι δήμαρχοι Θέρμης, Θόδωρος Παπαδόπουλος και Χαλκηδόνας Γιάννης Τσουκνιδάς και τη συζήτηση που έγινε, η ΠΕΔ-ΚΜ κατέληξε σε μια σειρά αιτημάτων τα οποία απέστειλε προς τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα. Οι δήμαρχοι υπογραμμίζουν την αναγκαιότητα και τη μεγάλη σημασία που έχει η κατάρτιση και κύρωση των δασικών χαρτών, θεωρώντας ότι πρόκειται για έργο “με πολλαπλά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για την χώρα και τους πολίτες, που θα συμβάλει στην κατάρτιση του Εθνικού Δασολογίου το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου”. Παράλληλα, ζητούν από την κυβέρνηση να προβεί στις ακόλουθες νομοθετικές πρωτοβουλίες ώστε να βελτιωθεί η διαδικασία υλοποίησης αυτού του έργου:
1. Για τις εκτάσεις που καλλιεργούνται:
α. Να δοθεί η δυνατότητα για τις εκτάσεις που ανήκουν ιδιοκτησιακά στο ελληνικό δημόσιο, και φαίνονται ως δασικές (ΔΑ στον δασικό χάρτη), ενώ καλλιεργούνται και έχουν ενταχθεί στις επιδοτήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ:
· να μην κατατίθεται αντίρρηση από τον γεωργό/ιδιοκτήτη,
· να δίνεται χρόνος για την υπαγωγή της έκτασης στη διαδικασία εξαγοράς ή αλλαγή χρήσης με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία,
· να απλουστευτούν οι διαδικασίες εξαγοράς και αλλαγής (π.χ. μείωση τιμήματος εξαγοράς και περιβαλλοντικού τέλους, δυνατότητα διακανονισμού δόσεων),
· να έχουν ΜΟΝΟ γεωργική χρήση.
β. Να δοθεί η δυνατότητα για τις εκτάσεις που ανήκουν ιδιοκτησιακά σε δήμους και φαίνονται ως δασικές, ενώ καλλιεργούνται και έχουν ενταχθεί στις επιδοτήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ:
· να μην κατατίθεται αντίρρηση από τον δήμο,
· να απαλλαγούν πλήρως οι δήμοι ως ΝΠΔΔ από το περιβαλλοντικό τέλος αλλαγής χρήσης,
· να έχουν ΜΟΝΟ γεωργική χρήση.
2. Για τις εκτάσεις που εξαιρούνται της αναδάσωσης:
Ο σαφής προσδιορισμός των γεωργικών ή άλλων εκτάσεων (κατοικιών, κτισμάτων, εγκαταστάσεων κ.λπ.), που εξαιρούνται της αναδάσωσης μιας περιοχής, πρέπει να γίνει με μέριμνα και ευθύνη της Πολιτείας. Προτείνεται να εξαιρεθούν οι περιοχές αυτές, προσωρινά, της ανάρτησης και να αναρτηθούν μόλις η πολιτεία λύσει αυτό το θέμα.
3. Για τις αναδασωτέες εκτάσεις:
Να προωθηθεί τροπολογία του ν. 3889/2010, με την οποία θα ορίζεται ότι επιτρέπεται η άσκηση αντιρρήσεων για περιοχές των οποίων αμφισβητείται ο δασικός χαρακτήρας και οι οποίες βρίσκονται εντός του γενικού περιγράμματος της αναδασωτέας έκτασης. Επίσης, με την ίδια τροπολογία να ορίζεται ότι οι δασάρχες υποχρεούνται να εφαρμόσουν την ανάκληση της αναδάσωσης άμεσα.
4. Για τα τέλη αντίρρησης:
Να γίνει περαιτέρω δραστική μείωση των τελών αντίρρησης για τους πολίτες και πλήρης απαλλαγή των δήμων ως ΝΠΔΔ, όπως ισχύει για το δημόσιο.
5. Για τον χρόνο υποβολής των αντιρρήσεων:
Να δοθεί παράταση του χρόνου υποβολής αντιρρήσεων κατά 4 μήνες, δηλαδή η συνολική διάρκεια να είναι έξι μήνες.
6. Για τις Επιτροπές Εξέτασης των Αντιρρήσεων:
Να εκδοθεί οδηγία από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για τη σύσταση των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων, ώστε το 2ο μέλος που ορίζεται από τον ν. 3889/2010 ότι μπορεί να είναι δασολόγος ή γεωπόνος ή τοπογράφος ΠΕ ή ΤΕ, να ορίζεται με πρόταση των κατά τόπους ΠΕΔ, μεταξύ υπαλλήλων του δημοσίου ή δήμων ή άλλων φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Παράλληλα, η ΠΕΔ-ΚΜ προτείνει πως, για την ενημέρωση των πολιτών, θα πρέπει να οργανωθούν άμεσα ενημερωτικές συγκεντρώσεις σε κάθε δήμο, με συνεργασία των δασικών υπηρεσιών και των δήμων. Τέλος, καλεί όσους δήμους δεν έχουν αποστείλει ακόμη τα όρια των εγκεκριμένων ή μη σχεδίων πόλης, των οικιστικών πυκνώσεων και των περιοχών εποικισμού και αναδασμών, να προβούν το ταχύτερο στην υποβολή αρμοδίως των σχετικών στοιχείων.
Του Νίκου Ηλιάδη
 Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία της Κυριακής» στις 19 Μαρτίου 2017