Στην… υγειά του ελληνικού δημοσίου «πίνουν» οι μεγαλοεργολάβοι που ανέλαβαν τη διαχείριση των ελληνικών αυτοκινητόδρομων
από το 2006
Το συνολικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο,
άρα για τις τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων, θα φτάσει τα 1,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από
δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ,
αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση, ενώ για την εξασφάλιση σίγουρης κερδοφορίας των ιδιωτικών εταιρειών, το Δημόσιο θα
διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από διόδια μέχρι του ποσού των 8,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα λοιπόν με τις αναθεωρημένες συμβάσεις, το κόστος του κάθε αυτοκινητόδρομου προσδιορίζεται
ως εξής:
• Ιονία Οδός: Κατασκευασμένο το 30% του έργου, αρχικό τίμημα 925 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,057 δισ. ευρώ,
κόστος/χλμ. 6,6 εκατ. ευρώ.
• Κεντρική Οδός: Κατασκευασμένο το 16% του έργου, αρχικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,37 δισ. ευρώ,
κόστος/χλμ. 7,2 εκατ. ευρώ.
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Κατασκευασμένο το 70% του έργου, αρχικό τίμημα 825 εκατ.
ευρώ, αναθεωρημένο
943 εκατ. ευρώ, κόστος/χλμ. 32 εκατ. ευρώ.
• Ολυμπία Οδός: Κατασκευασμένο το 35% του έργου, αρχικό τίμημα 2,092 δισ. ευρώ,
αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ.
αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ.
Στις συμβάσεις προβλέπεται επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώσει και όλα τα υπόλοιπα κόστη
που προέρχονται από απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.λπ.
Όλα αυτά αποτελούν αναθεώρηση των συμβάσεων που είχαν ψηφίσει από κοινού στη Βουλή το 2007 το
ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως αυτά τα χρήματα
είναι “επένδυση” της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και
καταδεικνύει την «εμπιστοσύνη» που δείχνουν οι Ευρωπαίοι εταίροι προς
την Ελλάδα. Να σημειώσουμε, πάντως, ότι αυτή η «εμπιστοσύνη»
στοιχίζει στον ελληνικό λαό ετήσιο επιτόκιο που κυμαίνεται κατά μέσο όρο
από 5% έως 6% για τα επόμενα 30 χρόνια! Δεν το λέμε εμείς,
το είπε ο ίδιος ο κ. Χρυσοχοΐδης πριν μερικούς μήνες στη Βουλή.
Πόσα έχουν ξοδέψει μέχρι σήμερα οι ιδιώτες;
Οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν 10% ίδια συμμετοχή των κατασκευαστικών ομίλων, όμως είναι αμφίβολο αν όντως έχουν
βάλει το χέρι στην τσέπη. Εξάλλου ορισμένους αυτοκινητόδρομους τους πήραν έτοιμους (βλ. Αθηνών – Λαμίας) και μέχρι στιγμής
έχουν κάνει ελάχιστα έργα εισπράττοντας από 4 σταθμούς διοδίων σε έναν δρόμο 210 χλμ.
Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι απολαμβάνουν τεράστια ποσά
από τις επιστροφές ΦΠΑ, τους δίνονται έξτρα κονδύλια για «συμπληρωματικές συμβάσεις», ενώ αρχίζουν να εισπράττουν
από τα διόδια πριν καλά - καλά ξεκινήσουν τα έργα και συνεχίζουν να εισπράττουν χωρίς κανένα έργο...
Εν τω μεταξύ οι παραχωρησιούχοι έχουν εξασφαλίσει δικαίωμα αποζημιώσεων ακόμη και αν τα έργα δεν προχωρήσουν με δική τους υπαιτιότητα! Ήδη έχουν σημειωθεί
δικαστικές διαμάχες μεταξύ ελληνικού δημοσίου και εταιρειών κατά τις οποίες οι κατασκευαστικοί όμιλοι αξιώνουν τεράστια
ποσά αποζημιώσεων για καθυστερήσεις έργων. Και με λεπτομέρειες τέτοιες που όταν δουν το φως της δημοσιότητας, θα γελάσει
κάθε πικραμένος…
Παρατηρήσεις – Ερωτήματα:
Με αυτά τα χρήματα που έχουν δοθεί και δίνονται ακόμα στους ιδιώτες, θα μπορούσε το ελληνικό δημόσιο να έχει αναλάβει
το ίδιο την κατασκευή ολοκλήρου του εθνικού δικτύου εκ του μηδενός. Το πώς, θα σας το εξηγήσουμε σε επόμενο άρθρο μας.
- Με ποια λογική το ελληνικό δημόσιο έκανε αυτές τις σκανδαλώδεις συμβάσεις;
- Γιατί δεν εισακούστηκαν οι φωνές των συνδικαλιστών του ΤΕΟ που ζητούσαν ενεργό συμμετοχή του δημοσίου και όχι ξεπούλημα;
- Γιατί σταμάτησαν οι εργασίες συνέχισης των δρόμων και ανακοινώνουν προγράμματα ΕΣΠΑ για την συνέχιση τους;
- Γιατί βάζουν «χέρι» στο ΕΣΠΑ το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για άλλες αναάγκες;
- Γιατί αυξήθηκαν οι εισφορές στα διόδια, την ώρα που δεν έχουν παρουσιάσει οι ιδιώτες κάποιο μεγάλο έργο;
- Γιατί οι ιδιώτες απολαμβάνουν φοροελαφρύνσεις και τεράστια ποσά επιστροφής φόρου;
- Γιατί με την κατάργηση διοδίων η χώρα μας πλήρωσε πρόστιμο σε εργολάβους 7.000.000 ευρώ και πως υπολογίστηκε η ανταποδοτικότητα;
- Γιατί το κόστος κατασκευής στην Ελλάδα είναι τριπλάσιο από αυτό των Ευρωπαϊκών χωρών;
Απόσπασμα από το http://www.newsbomb.gr