Φωτογραφία: ngm.nationalgeographic.com |
Η ΜΚΟ Shipbreaking κατηγορεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες ότι επιλέγουν τα βρώμικα και επικίνδυνα διαλυτήρια πλοίων, υποστηρίζονται από την κυβέρνηση ενώ συνεχίζουν να αρνούνται την ευθύνη για την ζημιά που γίνεται στους εργαζομένους και στο περιβάλλον.Το Μπαγκλαντές ήταν στον κόσμο νούμερο ένα προορισμός για παλιοσίδερα πλοία.
Σε αντίθεση με τις αυστηρές πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος που έχουν εταιρείες κολοσσοί, όπως νοτιοκορεάτικες
ναυτιλιακές HYUNDAI and HANJIN, η EVERGREEN από τη Ταιβάν και οι Ιαπωνικές εταιρείες MOL, K-LINE και TOYOTA, πουλάνε τα πλοία τους για διάλυση στα διαλυτήρια της νότιας Ασίας και κυρίως του Μπαγκλαντές .
Αγνοώντας τους ηγέτες της βιομηχανίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επωφελούνται από τις επικίνδυνες και βρώμικες πρακτικέςδιάλυσης των πλοίων στις ακτές της Νότιας Ασίας το 2015, σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την ΜΚΟ Shipbreaking. 768 ποντοπόρα πλοία πωλήθηκαν στα διαλυτήρια το περασμένο έτος. 469 διαλύθηκαν στις παραλίες της Ινδίας, του Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, όπου διάλυση πλοίων στα παραπάνω διαλυτήρια δεν παρέχουν καν τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων, αγνοούν το διεθνές εμπόριο αποβλήτων δικαίου και αποτυγχάνουν να σεβαστούν τα διεθνή πρότυπα προστασίας του περιβάλλοντος.
Ένα από τα πολλά ατυχήματα που σκοτώθηκαν ή ακρωτηριάστηκαν εργαζόμενοι των διαλύσεων πλοίων πέρυσι ήταν μια μεγάλη έκρηξη αερίου στο διαλυτήριο Shitol Enterprise, στο Μπαγκλαντές. Η έκρηξη σε μία μπουκάλα αερίου σκότωσε τέσσερις εργάτες και τραυμάτισε σοβαρά άλλους τόσους. Το πλοίο, το οποίο ήταν υπό διάλυση, πωλήθηκε στο Shitol Enterprise από την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Ship Management Corporation, υπό σημαία του Αγίου Χριστόφορου και Νέβις, μία χαμηλού κόστους σημαία ευκαιρίας την οποία χρησιμοποιούν τα πλοία στο τέλος της ζωής τους. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι μακράν οι πρώτοι ανάμεσα σε πλοιοκτήτες άλλων εθνικοτήτων έχοντας πουλήσει τα περισσότερα πλοία για διάλυση σε βρώμικα και επικίνδυνα διαλυτήρια πλοίων στη Νότια Ασία, και για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, το Μπαγκλαντές ήταν στον κόσμο νούμερο ένα προορισμός για παλιοσίδερα πλοία.
Το χειρότερο βραβείο πηγαίνει στον IDAN Ofer, γιος του εφοπλιστή Sammy Ofer. Ο Idan Ofer είναι ο ιδιοκτήτης της QUANTUM PACIFIC GROUP και έχει ένα μερίδιο ελέγχου στην μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία του Ισραήλ , την ISRAEL CORPORATION. Μαζί αυτές οι ναυτιλιακές εταιρείες πώλησαν το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων για διάλυση στα υποβαθμισμένα διαλυτήρια το 2015. Εννέα συνολικά, από τα οποία έξι πήγαν στο Μπαγκλαντές, όπου οι συνθήκες είναι οι χειρότερες.
Πρώτοι οι Έλληνες στις διαλύσεις πλοίων σε διαλυτήρια της Νότιας Ασίας
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν τα περισσότερα πλοία σε διαλυτήρια τρις Νότιας Ασίας για το 2015, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τα 87 πλοία. Η ΜΚΟ Shipbreaking κατηγορεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες ότι επιλέγουν τα βρώμικα και επικίνδυνα διαλυτήρια πλοίων, υποστηρίζονται από την κυβέρνηση ενώ συνεχίζουν να αρνούνται την ευθύνη για την ζημιά που γίνεται στους εργαζομένους και στο περιβάλλον.
Εταιρείες κολοσσοί προτιμούν τα διαλυτήρια της Νότιας Ασίας
Σε αντίθεση με τις αυστηρές πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος που έχουν εταιρείες κολοσσοί, όπως νοτιοκορεάτικες ναυτιλιακές HYUNDAI and HANJIN, η EVERGREEN από τη Ταιβάν και οι Ιαπωνικές εταιρείες MOL, K-LINE και TOYOTA, πουλάνε τα πλοία τους για διάλυση στα διαλυτήρια της νότιας Ασίας και κυρίως του Μπαγκλαντές.
Η Γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Norddeutsche VERMÖGEN πουλησε τρία πλοία στις παραλίες της Ινδίας και του Μπαγκλαντές, το Northern Glance, το Northern Diversity και το Northern Vitality. Το τελευταίο είχε συλληφθεί στο λιμάνι του Wilhelmshaven στη Γερμανία το 2012 για να αποτρέψει μια επικείμενη παράνομη πώληση στην Ινδία. Παρά την ευαισθητοποίηση για τις άσχημες συνθήκες στα διαλυτήρια της Νότιας Ασίας, η Norddeutsche VERMÖGEN δεν έδειξε την ίδια ευαισθησία για τα πλοία που στέλνει για διάλυση στην Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν.
Η Πολωνική ναυτιλιακή εταιρεία POLSTEAM, που ανήκει στην κυβέρνηση, αρνήθηκε να αναλάβει οποιαδήποτε ευθύνη για την πώληση των πλοίων στο Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, μετά από ειδοποίηση που αποστάλθηκε από την ΜΚΟ Shipbreaking.
Το μοναδικό σημάδι ελπίδας, σύμφωνα πάντα με την Shipbreaking, είναι μια ομάδα κορυφαίων πλοιοκτητών που έχουν δεσμευθεί να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν για την ασφαλή διαχείριση των παροπλισμένων πλοίων τους και να αποδείξουν ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, πέρα από τα επικίνδυνα διαλυτήρια της Νοτίου Ασίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να δημοσιεύσει, μέχρι το τέλος του 2016, κατάλογο των εγκεκριμένων εγκαταστάσεων ανακύκλωσης πλοίων που υπάρχουν ανά τον κόσμο.