Σε πάνω από 100.000 περιπτώσεις αγροτών σε όλη τη χώρα έχουν αναρτήσει δασικούς χάρτες ασύμβατους με τις καλλιέργειες και την πραγματικότητα, δηλώνει ο Υπεύθυνος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιάννης Μανιάτης, ο οποίος προσθέτει ότι «τα προβλήματα αφορούν τόσο τους παραγωγούς και τους κτηνοτρόφους με παραγωγικές
εκτάσεις που έχουν χαρακτηρισθεί αναδασωτέες, αλλά και πολλούς επαγγελματίες και μικρομεσαίους για τους οποίους δημιουργούνται προβλήματα με τις υφιστάμενες άδειες των επιχειρήσεών τους. Την αναστάτωση αυξάνει ακόμη περισσότερο το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος υποβολής των ενστάσεων επίλυσης των διαφορών με τους δασικούς χάρτες, που παραπέμπει περισσότερο σε φοροεισπρακτικό μέτρο παρά σε διοικητική διαδικασία». Αυτό όμως που απασχολεί τους αγρότες είναι η τύχη των επιδοτήσεων. Οι χάρτες έχουν αποσταλεί και στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Υπάρχει λοιπόν κίνδυνος να χαθούν εκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεων.
Με δεδομένο ότι όλοι αυτοί οι χάρτες στηρίζονται σε αεροφωτογραφίες του 1945, γίνεται σαφές ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την πραγματικότητα. Όπως καταγγέλλουν οι αγρότες σε πολλές περιπτώσεις προσδιορίζοντας ως δασικές, περιοχές αμιγώς αγροτικές, αλλά και πρέπει να καταβληθούν υψηλά τιμήματα από όλους όσοι επιθυμούν να διατυπώσουν ενστάσεις.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση επισημαίνει ότι η ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών δεν αλλάζει την ιδιοκτησία της γης, αλλά καθορίζει τη μορφή της. Επιπλέον, προσθέτει ότι το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο επιτρέπει, υπό προϋποθέσεις, τη νομιμοποίηση των εκτάσεων που έχουν εκχερσωθεί για γεωργική εκμετάλλευση, αλλά και των αγρών που έχουν δασωθεί, λόγω της μη χρήσης τους.
Δηλώσεις Υπουργού Περιβάλλοντος
Την αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα που έχει η κατάρτιση και η κύρωση των δασικών χαρτών υπογράμμισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, κατά τη συνάντηση που είχε στην Πάτρα με τη διοίκηση και τους εργαζομένους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, καθώς και της Δασικής Υπηρεσίας.
Όπως δήλωσε: «Η ανάρτηση των δασικών χαρτών αποτελεί βασικό και μακρόπνοο έργο υποδομής, με μεγάλη περιβαλλοντική αξία και με θετικές συνέπειες για την εθνική οικονομία. Ταυτόχρονα, η οριοθέτηση αυτή διευκολύνει τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό και την αξιοπιστία των εγγραφών στις κτηματογραφήσεις του Κτηματολογίου, με άμεσο όφελος στην ανάπτυξη και την προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων, καταργεί τη γραφειοκρατία με την εισαγωγή αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και εγκαθιδρύει κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολίτη».
Όπως τόνισε ο κ. Σταθάκης, οι πολίτες δεν πρέπει να στέκονται κριτικά απέναντι στην υλοποίηση του έργου αυτού, που γίνεται για πρώτη φορά, διασφαλίζοντας, έτσι, το φυσικό περιβάλλον και τις τωρινές και μελλοντικές γενιές. Είναι άδικο, πρόσθεσε ο Υπουργός, ένα μικρό ποσοστό της συνολικής έκτασης των δασικών χαρτών που θα τεθεί σε φάση αντίρρησης να κρατά σε ομηρία το σύνολο της έκτασης.
Ειδικότερα, για τις αμφισβητήσεις που θα προκύψουν από την υποβολή αντιρρήσεων, ο κ. Σταθάκης είπε ότι θα εξεταστούν από την αρμόδια Επιτροπή που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και θα δοθούν οι κατάλληλες λύσεις.
Και πρόσθεσε τα εξής:
Οι δασικοί χάρτες δεν καθορίζουν ιδιοκτήτη, αλλά ποιες περιοχές είναι δάση. Είναι συνταγματικά δίκαιο να αποκαλυφθούν οι παράνομες εκχερσώσεις και να αποδοθεί στους πολίτες γη που είχε καταληφθεί χωρίς άδεια.
Τα τέλη των αντιρρήσεων είναι μειωμένα κατά 10%. Ωστόσο, εξετάζεται από το ΥΠΕΝ δημιουργία κλίμακας μεταξύ των 135-450 ευρώ, που θα μειώσει το κόστος αντίρρησης. Προβλέπονται, επίσης, πέντε περιπτώσεις για ατελή υποβολή αντίρρησης: Για περιοχές που συμπεριλήφθηκαν στο δασικό χάρτη λόγω μη αποτύπωσης των ρυμοτομικών σχεδίων ή των οικιστικών πυκνώσεων, για όσες φαίνονται ως δασικές το 1945, αλλά περιλαμβάνονται στον εποικισμό, για αυτές που φαίνονται είτε το 1945 είτε τώρα ως χορτολιβαδικές ή βραχώδεις ή πετρώδεις και περιλαμβάνονται στον εποικισμό, για περιοχές με εκκρεμείς πράξεις χαρακτηρισμού και για εκείνες με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού.
Τα έσοδα από τα τέλη αντιρρήσεων θα χρηματοδοτήσουν τη σύνταξη δασικών χαρτών στην υπόλοιπη χώρα.
Δεν εξετάζεται παράταση των προθεσμιών για την υποβολή αντιρρήσεων.
Δεν χρειάζονται μεσάζοντες για την υποβολή αντιρρήσεων.
Για τις περιπτώσεις λαθών στο δασικό χάρτη εξετάζεται η δυνατότητα επιστροφής των ποσών που απαιτούνται για την υποβολή αντιρρήσεων.
Στο μεταξύ αναρτήθηκαν δασικοί χάρτες σε οκτώ ακόμη περιοχές (Αχαΐα, Ροδόπη, Θεσσαλονίκη, Δράμα, Αργολίδα, Πρέβεζα, Αθήνα και Φλώρινα). Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να απευθύνονται στα κατά τόπους Σημεία Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικών Χαρτών που έχουν συσταθεί σε κάθε νομό για την εξυπηρέτησή τους και την επεξήγηση των όποιων προβλημάτων.
Δασικοί χάρτες με αεροφωτογραφίες του 1945
«Οι δασικοί χάρτες καταρτίζονται με αεροφωτογραφίες του 1945. Έτσι ακυρώνουν το 40% της αγροτικής παραγωγής της περιοχής μας και την επαναφέρουν στην κατάσταση που βρισκόταν στο τέλος του πολέμου, σε μια διαλυμένη οικονομία», υποστηρίζει ο δήμαρχος Τριφυλίας Παν. Κατσίβελος. «Επίσης υπάρχει μεγάλη προχειρότητα: για παράδειγμα δεν έχουν συμπεριλάβει παραχωρήσεις και αποχαρακτηρισμούς, ούτε και τα όρια των οικισμών (σ.σ. τα οποία ωστόσο είναι ευθύνη των πολεοδομιών των δήμων)».
Διαβάστε την ερώτηση των βουλευτών της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κ.κ. Γ. Μανιάτη και Γ. Κουτσούκου:
Μπροστά σε ξαφνικά και αναπάντεχα πρόσθετα προβλήματα έχουν βρεθεί οι πολίτες με το που ξεκίνησε η ανάρτηση των δασικών χαρτών. Τα προβλήματα αφορούν τόσο τους παραγωγούς και τους κτηνοτρόφους με παραγωγικές εκτάσεις που έχουν χαρακτηρισθεί αναδασωτέες, αλλά και πολλούς επαγγελματίες και μικρομεσαίους για τους οποίους δημιουργούνται προβλήματα με τις υφιστάμενες άδειες των επιχειρήσεών τους. Την αναστάτωση αυξάνει ακόμη περισσότερο το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος υποβολής των ενστάσεων επίλυσης των διαφορών με τους δασικούς χάρτες, που παραπέμπει περισσότερο σε φοροεισπρακτικό μέτρο παρά σε διοικητική διαδικασία.
Η ανάρτηση των δασικών χαρτών έγινε χωρίς καμιά ενημέρωση και ξαφνικά βρέθηκαν οι πολίτες να διαβάζουν ΔΔ, ΔΑ, ΑΝ και διάφορους κωδικούς χωρίς να καταλαβαίνουν ούτε πώς προέκυψαν, ούτε τι σημαίνει. Έτσι το μόνο που εισπράττει π.χ. ο αγρότης, είναι ότι το αγρόκτημά του χαρακτηρίζεται δασικό, κατά συνέπεια του αμφισβητείται πρώτα η ιδιοκτησία και ως άμεσο επακόλουθο η απώλεια των επιδοτήσεων που λαμβάνει μέχρι σήμερα. Αυτό κυρίως συνέβη διότι:
1. οι χάρτες δεν είναι επικαιροποιημένοι και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, διότι δεν έχουν θεωρημένα από τις πολεοδομικές υπηρεσίες [ΥΔΟΜ] τα Σχέδια Πόλης και τα όρια των οικισμών, και δεν υπάρχει θεώρηση των ορίων των εποικιστικών εκτάσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες πολιτικής γης
2. οι δασικές υπηρεσίες π.χ. της Ηλείας, περιέλαβαν στα περιγράμματα των αναδασωτέων εκτάσεων και εκτάσεις ανέκαθεν γεωργικού χαρακτήρα χαρακτηρίζοντας τες αναδασωτέες και υποχρεώνοντας τον πολίτη να υποβάλλει ένσταση σε μια έκταση την οποία η επιτροπή εξέτασης των αντιρρήσεων θα απορρίψει λόγω αναρμοδιότητας
3. δεν λειτουργούν τα αναγκαία από το νόμο γραφεία στήριξης σε ωράρια που να εξυπηρετούν τους πολίτες και ειδικά τους αγρότες που έχουν τα περισσότερα προβλήματα, ενώ οι ημερομηνίες υποβολής των ενστάσεων και ολοκλήρωσης της διαδικασίας είναι πολύ πιεστικές.
Συμπερασματικά, αποτέλεσμα της πρόχειρης διαδικασίας είναι να έχει δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση στις περιοχές που αναρτήθηκαν οι δασικοί χάρτες.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Θα ληφθούν τα κατάλληλα υποστηρικτικά μέτρα ενημέρωσης των πολιτών;
2. Θα γίνει επικαιροποίηση των χαρτών με τα Σχέδια Πόλεως, οικισμών και Χρήσεων Γης από τις πολεοδομίες, ώστε να αποφευχθούν άσκοπες ενστάσεις;
3. Θα γίνει επικαιροποίηση με τα ανέκαθεν χρησιμοποιούμενα για γεωργική παραγωγή αγροτεμάχια, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή των εκμεταλλεύσεων και η απώλεια των επιδοτήσεων;
4. Θα μειωθούν τα παράβολα που υποχρεούται να καταβάλλει ο ενιστάμενος, αφού βρίσκονται σε απαράδεκτα υψηλά επίπεδα;
5. Θα υπάρξει ο αναγκαίος χρόνος για την επίλυση των παραπάνω πραγματικών προβλημάτων;