Να αναγνωριστεί το
κοινωνικό προφίλ του Έλληνα ξενοδόχου και να μπουν οι βάσεις για την
οριοθέτηση ζητημάτων που θα εξασφαλίσουν την ισότιμη μεταχείριση των
ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σε σχέση με τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και τη
βραχυχρόνια μίσθωση θέτει ως δύο από τους βασικούς στόχους για τη νέα
θητεία του διοικητικού συμβουλίου, ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της
Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος. Σε συνέντευξή
του στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο
κ.Τάσιος είπε ότι
ναι μεν το 2017 ήταν μια καλή χρονιά για τον τουρισμό αλλά μόνο για τους
προορισμούς που σχετίζονται με το μαζικό μοντέλο τουρισμού και τις
μεγάλες πόλεις ενώ όπως, είπε χαρακτηριστικά η ηπειρωτική Ελλάδα και οι
ορεινοί προορισμοί έμειναν «ουραγοί».
Αναφέρθηκε ακόμη σε μια τουριστικά
«άλλη Ελλάδα» η οποία δεν απολαμβάνει τα οφέλη της ανάπτυξης και
χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο για την προβολή και την προώθησή της
στο εξωτερικό.
Σε ό,τι αφορά την Βόρεια Ελλάδα ο κ. Τάσιος τόνισε τη σημασία της
αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» το οποίο σε συνδυασμό με την
Εγνατία Οδό να εξελιχθεί ως ο βασικότερος αεροπορικός κόμβος, αυξάνοντας
σημαντικά τον αριθμό των τουριστών στην περιοχή.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της ΠΟΞ
Γρηγόρη Τάσιου στη Νικόλ Καζαντζίδου, για το Αθηναϊκό και Μακεδονικό
Πρακτορείο Ειδήσεων:
-Κύριε Τάσιο μετά την εκλογή του νέου διοικητικού συμβουλίου της
Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων είχατε την πρώτη συνάντηση με την
υπουργό Τουρισμού Έλενα Κουντουρά. Ποιες είναι οι προτεραιότητες και οι
στόχοι που θέτετε για την επόμενη θητεία από τη θέση πλέον του προέδρου;
Η πρώτη συνάντησή μας με την κυρία Κουντουρά στο υπουργείο μας, ήταν σε
πολύ καλό κλίμα. Είχαμε τη δυνατότητα όλο το ΔΣ να συναντηθούμε και να
συζητήσουμε για τουλάχιστον δύο ώρες, όλα τα θέματα που αφορούν τις
ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Ο Έλληνας ξενοδόχος είναι αυτός που έχει βάλει πλάτη τα τελευταία χρόνια
στην ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας. Ζητήσαμε από την υπουργό να
πορευτούμε από κοινού για την επίλυση αρκετών θεμάτων που έχουν
συναρμοδιότητα με άλλα υπουργεία. Να αναγνωριστεί το κοινωνικό προφίλ
του κλάδου και μαζί με τους εργαζόμενους μας, τους Γενικούς Γραμματείς
και τα στελέχη του υπουργείου να φέρουμε ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα για
την χώρα μας.
Πρώτη προτεραιότητα είναι να διατηρηθεί η εργασιακή ειρήνη στον κλάδο. Η
κλαδική σύμβαση ισχύει έως 31/12/2017 με μετενέργεια έως 31/03/2018.
Στόχος μας είναι η σύναψη νέας συμφωνία με τους εργαζόμενους, με βάση,
τις ιδιαίτερες οικονομικές συνθήκες ( υψηλή φορολογία, ΦΠΑ, φόρος
διαμονής), τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και την άριστη παροχή
υπηρεσίας.
Ως δεύτερη προτεραιότητα για εμάς αποτελεί η επίλυση χρόνιων θεσμικών προβλημάτων.
Πολύ σημαντικό θέμα επίσης είναι η ισότιμη μεταχείριση των ξενοδοχειακών
επιχειρήσεων, τόσο σε σχέση με τα ενοικιαζόμενα δωμάτια (να ενταχθούν
στην κλαδική εργασιακή σύμβαση και να γίνει υποχρεωτική η κατάταξη ή
πιστοποίησή τους), όσο και σε σχέση με την βραχυχρόνια μίσθωση (σε σχέση
με τη φορολογία, τα δημοτικά τέλη και το φόρο διαμονής).
Βασική προτεραιότητα επίσης, αποτελεί για το νέο ΔΣ η διατήρηση του
χαμηλού συντελεστή του Φ.Π.Α. στη νησιωτική χώρα ενώ εξακολουθεί να
είναι κύριο αίτημα η κατάργηση του φόρου διαμονής για το 2019.
- Οδεύοντας προς το τέλος του 2017 και εν είδει μιας συνολικής αποτίμησης, θα λέγατε ότι ήταν μια καλή χρονιά για τον κλάδο;
Το 2017 ήταν μια καλή χρόνια σε αφίξεις για τα μέρη της Ελλάδος που
δουλεύουν με το μαζικό μοντέλο τουρισμού και για τις μεγάλες πόλεις. Η
ηπειρωτική χώρα όμως, όπως και οι χειμερινοί προορισμοί, τολμώ να πω
ότι, έμειναν ουραγοί στα οικονομικά αποτελέσματά τους και αυτό μας
προβληματίζει ιδιαίτερα.
-Ο τουρισμός στην Ελλάδα φαίνεται πως αναπτύσσεται με ταχείς και καλούς
ρυθμούς. Πόσο όμως αυτό γίνεται αντιληπτό και σε περιοχές που δεν είναι
τόσο δημοφιλείς; Τι απαιτείται κατά τη γνώμη σας, για την ανάπτυξη και
αυτών των προορισμών;
Η λεγόμενη τουριστικά «Άλλη Ελλάδα» δεν απολαμβάνει την αύξηση των
αφίξεων όπως οι διάφοροι παραθαλάσσιοι προορισμοί. Χρειάζεται ένα σχέδιο
προώθησης και προβολής αυτών των περιοχών για να μπορέσουν να έχουν
επισκέπτες-τουρίστες και από το εξωτερικό για τουλάχιστον 6 με 7 μήνες
το χρόνο . Μπορούν να αναπτυχθούν τέτοια μοντέλα, αρχικά εκεί που
υπάρχουν αεροδρόμια. Άλλωστε, με τους νέους οδικούς άξονες οι αποστάσεις
από αυτά είναι μικρές και μπορούν να φέρουν την περιφέρεια κοντά στις
ευρωπαϊκές αγορές.
-Και μια ερώτηση ως Βορειοελλαδίτης που είστε: Τι πρέπει να γίνει στη
Βόρεια Ελλάδα για να συνδεθεί με περισσότερους προορισμούς και να
προσελκύσει μεγαλύτερο μερίδιο τουριστών και -γιατί όχι- υψηλότερου
εισοδήματος επισκέπτες;
Η Βόρεια Ελλάδα έχει τη δυνατότητα με την αναβάθμιση του αεροδρομίου
«Μακεδονία» έως το 2021 και μέσω της Εγνατίας οδού, να γίνει ο
βασικότερος αεροπορικός κόμβος. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα με την
ενοποίηση του κλασικού μοντέλου «ήλιος-θάλασσα», με τον πολιτισμό, τη
γαστρονομία, την ιστορία και να υπάρξει διασπορά αφίξεων-οικονομικού
οφέλους σε περισσότερες περιοχές. Με σωστή στρατηγική, εξωστρέφεια και
βελτίωση των υπολοίπων υποδομών θα δοθεί η δυνατότητα για αφίξεις
υψηλότερου επιπέδου επισκέπτες.
Νικόλ Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ Μακεδονία