Μέτρα με τα οποία επιχειρείται η μείωση της γραφειοκρατίας και η μετάβαση της δημόσιας διοίκησης σε μία νέα ηλεκτρονική εποχή, αποτυπώνονται σε εγκύκλιο που εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γιώργος Κατρούγκαλος, σε εφαρμογή του προσφάτως ψηφισθέντος νόμου (4325/2015). Επεκτείνονται τα δικαιώματα των
πολιτών και σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθίσταται καθολική η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και στην ηλεκτρονική έκδοση (online) πιστοποιητικών, όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται ηλεκτρονικά θα εκδίδονται με τον ίδιο τρόπο και από τα ΚΕΠ, ενώ, ακόμη, καθίσταται πλέον υποχρεωτική η ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αναλυτικότερα, με την πλήρη εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, με την πάροδο έξι μηνών από τη δημοσίευση του νόμου (δηλαδή την 11η Νοεμβρίου 2015), κάθε αρμόδια υπηρεσία θα αναζητεί αυτεπαγγέλτως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πληρούν τις προϋποθέσεις της διάταξης, δηλαδή αυτά που εκδίδονται από το δημόσιο, δήμους και περιφέρειες και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εφόσον δεν συνυποβάλλονται από τον αιτούντα και δεν απαιτείται για την έκδοσή τους σύμπραξη του πολίτη. «Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση θα γίνεται πλέον με κάθε πρόσφορο τρόπο και όχι μόνο μέσω τηλεομοιοτυπίας (fax)», συμπληρώνεται.
Σύνδεση με ΕΡΜΗΣ-ΚΕΠ
Ακόμη, σύμφωνα πάντα με την εγκύκλιο, όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται ηλεκτρονικά, μέσω κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων των υπηρεσιών του Δημοσίου, ή μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης με το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΜΗΣ – ΚΕΠ»:
θα ενταχθούν στις διαδικασίες που διεκπεραιώνουν τα ΚΕΠ και θα εκδίδονται πλέον ηλεκτρονικά και από τα ΚΕΠ. Για τη διεκπεραίωση των πιστοποιητικών αυτών online και μέσω των ΚΕΠ θα εκδίδεται η προβλεπόμενη κάθε φορά από τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.3013/2002 (ΦΕΚ 102/τ. Α΄) Κοινή Υπουργική Απόφαση,
θα αναζητούνται αυτεπάγγελτα με ηλεκτρονικό τρόπο από τις υπηρεσίες, στις οποίες τα πιστοποιητικά αυτά υποβάλλονται ως δικαιολογητικά στις διαδικασίες που αυτές διεκπεραιώνουν.
Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση με ηλεκτρονικό τρόπο πραγματοποιείται, μέσω διασύνδεσης των υπηρεσιών αυτών με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου φορέα, που εκδίδει ηλεκτρονικά, τα πιστοποιητικά αυτά και έχει την ευθύνη ανάπτυξης και συντήρησης του πληροφοριακού του συστήματος.
Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την πλήρη εφαρμογή των ρυθμίσεων του νόμου δηλαδή των έξι μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσή του, οι υπηρεσίες, των οποίων οι οργανικές μονάδες διεκπεραιώνουν διοικητικές διαδικασίες, πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τη διασύνδεσή τους με τα πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου Τομέα.
Θεσμοθετείται το e-mail
Επίσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, καθίσταται πλέον υποχρεωτική η ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που εκδίδουν, ή διαχειρίζονται οι φορείς του δημόσιου τομέα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, χρησιμοποιώντας, ιδίως, ως μέσο διακίνησης το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Επίσης, απλουστεύεται η διαδικασία έκδοσης και υποβολής δικαιολογητικών, όπου απαιτείται, καθώς πλέον οι φορείς του δημόσιου τομέα του άρθρου 3 του Ν. 3979/2011 υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη και να κάνουν δεκτά, κατά την υποβολή τους από τους ενδιαφερόμενους, έγγραφα, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που παράγονται με τη χρήση Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), ιδίως μέσω της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης «ΕΡΜΗΣ», στη μορφή που αυτά εκδίδονται.
Ωστόσο, επισημαίνεται, ότι έγγραφα που φέρουν προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή (ψηφιακή υπογραφή) και χρειάζεται να εκτυπωθούν για να διακινηθούν περαιτέρω, δεδομένου ότι δε φέρουν κανένα απολύτως αποδεικτικό της γνησιότητάς τους στην έντυπη μορφή τους, επικυρώνονται κατ’ εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων, προκειμένου στη συνέχεια να μπορούν να υποβληθούν σε ευκρινή φωτοαντίγραφα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 1 του Ν.4250/2014.
Περαιτέρω, θεσμοθετείται η ηλεκτρονική θυρίδα χρήστη για τη γνωστοποίηση ή την κοινοποίηση εγγράφων που εκδίδουν όλοι οι φορείς του δημόσιου τομέα του άρθρου 3 του Ν. 3979/2011, κατά τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και για την παραλαβή των εγγράφων αυτών, κατόπιν εξουσιοδοτημένης πρόσβασης.
Όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς και κάθε ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης, θα καθορισθούν με επόμενη απόφαση του υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Με νέα υπουργική απόφαση επίσης θα ρυθμιστούν οι πολιτικές ασφάλειας των πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου τομέα, καθώς και οι σχετικές διαδικασίες για την ασφάλεια των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Στα ΚΕΠ και τα ΦΕΚ
Με τον ίδιο νόμο, τέλος, διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών στην έντυπη μορφή των ΦΕΚ, τα οποία κατά το παρόν διατίθενται από το Εθνικό Τυπογραφείο και κατόπιν απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, θα διατίθενται και από τα ΚΕΠ. Στην εν λόγω απόφαση θα ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια αναφορικά με τη συγκεκριμένη ρύθμιση
efsyn.gr
efsyn.gr