Η διάλυση της σύμβασης αναμένεται να βάλει σε νέες περιπέτειες το έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια
Η αποχώρηση της ανοδόχου κοινοπραξίας από το Μετρό Θεσσαλονίκης, θα βάλει σε νέες μεγάλες περιπέτειες το έργο της βασικής γραμμής, καθώς η διαδικασία της επαναδημοπράτησης και εγκατάστασης του νέου αναδόχου θα απαιτήσει στην καλύτερη περίπτωση μία διετία ή ρεαλιστικότερα ως και τρία χρόνια. Αυτό τονίζει στη Voria.gr ο πρόεδρος της
Δ.Ε. του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Πάρις Μπίλλιας.
Στη παρούσα φάση, όλοι περιμένουν την επόμενη κίνηση του αναδόχου, μετά την πρώτη υπέρ αυτού απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου που έκρινε ότι έχει δικαίωμα να αποχωρήσει από το έργο σύμφωνα με την οριακή προθεσμία της σύμβασης.
Βεβαίως η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει υποστηρίξει ότι επιθυμεί τη συνέχιση του έργου από τον εγκατεστημένο ανάδοχο(ΑΙΑSA) , αλλά πως είναι αναγκασμένη να προετοιμαστεί για να πάει σε νέα δημοπράτηση ίσως και σε διάστημα μικρότερο του χρόνου, πιθανώς και εντός έξι μηνών.
Ωστόσο στην πραγματικότητα των μεγάλων δημοσίων έργων, αυτοί οι χρόνοι ρεκόρ δεν ισχύουν. Αν ο ανάδοχος, καταθέσει αίτημα διάλυσης της σύμβασης και δεν βρεθεί τρόπος συνεννόησης με την Αττικό Μετρό Α.Ε., για κάποιες από τις οικονομικές του διεκδικήσεις στη βάση έστω ορισμένων από τις αναμενόμενες αποφάσεις των Διαιτητικών Δικαστηρίων, τότε, σύμφωνα με τον κ.Μπίλλια, θα πρέπει να γίνουν τα εξής:
Επιμετρήσεις λεπτομερείς των εργασιών που έχουν εκτελεστεί. Παραλαβή του έργου που έχει κατασκευαστεί. Κατάρτιση του προϋπολογισμού για το υπόλοιπο του έργου. Αναζήτηση χρηματοδότησης γιατί είναι πολύ πιθανή η απένταξή του από το ΣΕΣ 2014-2020(είναι έργο γέφυρα από το ΕΣΠΑ και, πριν από αυτό, από το Γ΄ΚΠΣ). Δημοπράτηση, ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, πιθανή κατάθεση ενστάσεων από τους υποψηφίους κ.ο.κ. Όλα αυτά, όπως εξήγησε ο κ.Μπίλλιας, δεν μπορούν να ολοκληρωθούν στο χρόνο ρεκόρ των 12 μηνών. Θα απαιτηθούν το λιγότερο δύο, ίσως και τρία χρόνια για την επανεκκίνηση του έργου, το οποίο, για να θυμηθούμε και λίγο την ιστορία του, είχε… επανεκκινηθεί μια φορά επί υφυπουργίας Μαγκριώτη και, για δεύτερη φορά, όταν ανέλαβε ΓΓ Δημοσίων Έργων ο νυν Γενικός, Στράτος Σιμόπουλος.
«Σε δύο στόχους πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες όσων εμπλέκονται στη διαχείριση του έργου. Πρώτος στόχος να βρεθεί τρόπος συνεννόησης με τον ανάδοχο, για την ικανοποίηση των οικονομικών αιτημάτων που θεωρούνται εύλογα καθώς μάλιστα θα ακολουθήσουν στο επόμενο διάστημα οι αποφάσεις των Διαιτητών. Δεύτερος στόχος, να καταρτισθεί ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής, ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα», δήλωσε ο κ.Μπίλλιας.
Ένα άλλο θέμα που έθιξε ο κ. Μπίλλιας είναι αυτό της διοίκησης του έργου.
«Όταν μιλάμε για Μετρό, δεν αναφερόμαστε μόνο στη βασικό γραμμή, πρόκειται για τη σταδιακή ανάπτυξη ενός ολοκλήρου συστήματος. Το Μετρό λοιπόν, θα πρέπει να προγραμματίζεται από την πόλη, να σχεδιάζεται και να ελέγχεται από τη Θεσσαλονίκη», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε: «Το 2006, ο τότε αρμόδιος υπουργός είχε δεσμευτεί ότι αφού ολοκληρωνόταν από την Αττικό Μετρό Α. Ε., η μεταφορά τεχνογνωσίας στη Θεσσαλονίκη, η διοίκηση του έργου θα ερχόταν στη πόλη. Αυτό είναι αίτημα του ΤΕΕ/ΤΚΜ από τότε και ως σήμερα δεν έχει ικανοποιηθεί».
Ο κ. Μπίλλιας αναγνωρίζει ότι υπάρχουν δεσμεύσεις ως προς την ικανοποίηση του συγκεκριμένου αιτήματος των φορέων της πόλης, αφού το Μετρό χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και κύριος του έργου δεν μπορεί παρά να είναι η Αττικό Μετρό Α.Ε. που έλαβε το δάνειο.
Ωστόσο, θα μπορούσαν να γίνουν κινήσεις που θα διευκόλυναν διοικητικά και οργανωτικά. Μία θα ήταν, να αναλάβει Διευθύνουσα Υπηρεσία του Μετρό η Εγνατία Οδός Α.Ε. Άλλη θα ήταν η αναβάθμιση της Διεύθυνσης Μετρό Θεσσαλονίκης, με ενίσχυση του τομέα μελετών αλλά και της νομικής υπηρεσίας.
Μία τρίτη επιλογή θα ήταν η ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της Αττικό Μετρό Α.Ε., της Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Στη παρούσα κρίσιμη φάση πάντως, που οι εξελίξεις πιέζουν και οι χρόνοι πιέζουν, η Αττικό Μετρό Α.Ε., όπως πληροφορείται η Voria.gr, βγάζει στον αέρα διαγωνισμό για την πρόσληψη, μέσω συμβούλου, μηχανικών που θα υποστηρίξουν τη Διεύθυνση Μετρό Θεσσαλονίκης.
της Άννης Καρολίδου
voria.gr