Ψήφο εμπιστοσύνης στην τουρκική αγορά των 75 εκατομμυρίων εν
δυνάμει καταναλωτών δίνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες, βλέποντας την κρίση να βαθαίνει
στη χώρα μας, αναζητούν διέξοδο στις εξαγωγές.
Αδιάψευστος μάρτυρας της στροφής προς ανατολάς οι αριθμοί:
οι επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας που δραστηριοποιούνται στην τουρκική αγορά διπλασιάστηκαν, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία
του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, το
2013 ανήλθαν στις περίπου 150 από 75 που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια ώρα, έτοιμοι να επενδύσουν εμφανίζονται και άλλοι 350 μικρομεσαίοι επιχειρηματίες από όλη τη Μακεδονία.
2013 ανήλθαν στις περίπου 150 από 75 που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια ώρα, έτοιμοι να επενδύσουν εμφανίζονται και άλλοι 350 μικρομεσαίοι επιχειρηματίες από όλη τη Μακεδονία.
Επενδύσεις 8,5 δισ. ευρώ
Σήμερα στην τουρκική αγορά βρίσκονται εν ενεργεία 500
επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων
που πραγματοποιούν επενδύσεις της τάξης των 8,5 δισ ευρώ. Πετρελαιοειδή, ιχθυοκαλλιέργειες, κατασκευές και τουρισμός αφήνουν
μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στις εξωστρεφείς ελληνικές εταιρίες, οι οποίες δημιουργούν υποκαταστήματα υπό μορφή joint venture.
Πεδίον δόξης λαμπρόν διαφαίνεται και στον τουρισμό, όπου τα τελευταία χρόνια προωθείται πακέτο διακοπών δύο εβδομάδων σε
Ελλάδα και Τουρκία, το οποίο έχει αποφέρει σημαντικά κέρδη στις οικονομίες των δύο χωρών με την αύξηση των επισκεπτών κατά
ένα εκατομμύριο.
Το διμερές εμπόριο
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία που αφορούν τις διμερείς εμπορευματικές
συναλλαγές. Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στην Τουρκία μέσα τα τελευταία 11 χρόνια επταπλασιάστηκαν και από 369 εκατ. ευρώ
το 2002 ανήλθαν το 2012 σε 2,6 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Τουρκία αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,06% των τουρκικών
εισαγωγών από ολόκληρο τον κόσμο και από τις 65.500 εισαγωγικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, μόνο οι 2.201 (το 3,2%)
εισάγουν από την Ελλάδα. Οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα έφτασαν από 645 εκατ. ευρώ το 2002, σε 1,02 δισ. ευρώ το 2012.
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Τουρκία
το 2012 σε σχέση με το 2011 κατέγραψαν αύξηση 38% (στα 2,6 δισ. ευρώ). Αντίθετα, οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα στο ίδιο χρονικό
διάστημα σημείωσαν μείωση 9,73% (στα 1,02 δισ. ευρώ).
Στο χώρο του τουρισμού καταγράφηκε πολύ μεγάλη άνοδος των Τούρκων επισκεπτών στη
χώρα μας, αφού μόνο το πρώτο δίμηνο του 2013 σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 100%.
Οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα το 2013 ανήλθαν στα 1,082 δισ. ευρώ σημειώνοντας
μείωση της τάξεως του 1% σε σχέση με το 2012. Επίσης, σύμφωνα με το Τουρκικό Ινστιτούτο Στατιστικής, οι τουρκικές εισαγωγές από
την Ελλάδα αυξήθηκαν το 2013 κατά 15,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και έφτασαν τα 3,17 δισ. ευρώ. Ο όγκος διμερούς εμπορίου κατά
το 2013 ανήλθε σε 4,25 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,9% σε σχέση με το 2012 και το εμπορικό πλεόνασμα υπέρ της Ελλάδος ανήλθε
σε 2,09 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 25% σε σχέση με το 2012. Οι ελληνικές εξαγωγές αποτέλεσαν πέρυσι το 1,67% των συνολικών
τουρκικών εισαγωγών. Στο σύνολο των εξαγωγών τα πετρελαιοειδή καταλαμβάνουν μερίδιο 74, 96% των συνολικών εξαγωγών και ακολουθούν
τα πλαστικά, το βαμβάκι και το αλουμίνιο.
Τα εξαγώγιμα
Οι σημαντικότερες μεταβολές στην αξία των εξαγόμενων από την Ελλάδα προϊόντων προς
την Τουρκία εντοπίζεται κυρίως σε λιπάσματα και πλοία που καταγράφουν τις καλύτερες και τις χειρότερες επιδόσεις αντίστοιχα.
Ειδικότερα:
-Η μεγαλύτερη αύξηση εξαγωγών αφορά: λιπάσματα (140%), σιδηρο-χάλυβα (45%), φαρμακευτικά
(42%), πετρελαιοειδή (17%).
-Η μεγαλύτερη μείωση εξαγωγών αφορά: πλοία, σκάφη, πλωτές κατασκευές (-93%), ζώντα ζώα
(-73%, μείωση η οποία οφείλεται στο ότι για το 2013 οι τουρκικές ανάγκες σε κρέας καλύφθηκαν από την ντόπια παραγωγή) και ηλεκτρικές
μηχανές και συσκευές (-12,5%).
Οι κατηγορίες όπου οι ελληνικές εξαγωγές ήταν μηδενικές είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα,
οι πλεκτικές ύλες φυτικής προέλευσης, ο φελλός και τα προϊόντα φελλού, το μετάξι οι ομπρέλες, οι ράβδοι, το νικέλιο, και ο κασσίτερος.
Οι πρωταθλητές της πενταετίας Τα ισχυρότερα ελληνικά εξαγώγιμα σε βάθος πενταετίας, πλην πετρελαιοειδών, είναι το βαμβάκι, τα
πλαστικά, ο σίδηρος/ χάλυβας, ο χαλκός, το αλουμίνιο, τα δημητριακά, τα λιπάσματα, τα φαρμακευτικά, ενώ την τελευταία διετία
αύξηση πήραν τα δέρματα-γουνοδέρματα, τα καλλυντικά, ο μηχανολογικός εξοπλισμός και ηλεκτρικός εξοπλισμός, οι πολύτιμοι/
ημιπολύτιμοι λίθοι και τα μεταλλεύματα.
Αντίστοιχα, στα σημαντικότερα προϊόντα που εισήχθησαν το 2013 στην Ελλάδα από την Τουρκία
περιλαμβάνονται τα χημικά προϊόντα (28,3 εκατ. ευρώ), το αλουμίνιο και τα τεχνουργήματά του (46,3 εκατ. ευρώ), χαρτί (26,9 εκατ. ευρώ),
ηλεκτρικά μηχανήματα (54 εκατ. ευρώ), λέβητες-μηχανολογικός εξοπλισμός (56 εκατ. ευρώ), αλλά και πλαστικά (74 εκατ. ευρώ), σίδηρος-χάλυβας
(51 εκατ. ευρώ) και τεχνουργήματα αυτών (37 εκατ. ευρώ).
«Ελάτε να επενδύσετε...»
Πρόσκληση για να επενδύσουν στην Τουρκία απηύθυνε στους Ελληνες επιχειρηματίες
και ο Eray Buyuksekban ο οποίος έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 200 έργα για αγορά /πώληση εταιριών κι έχει βοηθήσει πολλούς επενδυτές
σχετικά με τη οργάνωση και διάρθρωση των δραστηριοτήτων τους στην Τουρκία. «Η Τουρκία είναι αγορά για όλα τα προϊόντα», ανέφερε
ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής στην KPMG Τουρκίας, συμπληρώνοντας ότι από την απαρχή της κρίσης στην Ελλάδα, η γειτονική
χώρα έχει αποτελέσει πιο κατάλληλη αγορά για ελληνικές επιχειρήσεις.
Μνημόνια συνεργασίας
Το πιο απλό και σχετικά πιο εύκολο και αποτελεσματικό για τον Ελληνα εξαγωγέα, σύμφωνα
με τον κ. Λουφάκη, είναι να δημιουργήσει μια μόνιμη παρουσία στην αγορά της Τουρκίας, είτε με θυγατρική είτε σε συνεργασία
με κάποιον Τούρκο τοπικό αντιπρόσωπο, ο οποίος θα έχει ως αντικείμενο την προώθηση και πώληση των ελληνικών προϊόντων». Και
αυτό διότι «ένας τοπικός εταίρος μπορεί να προσφέρει πλούσια πληροφόρηση ''εκ των έσω'' για το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς,
διευκόλυνση στη γλώσσα και φυσικά πολύτιμη δικτύωση. Στη συνέχεια αυτή η συνεργασία μπορεί να εξελιχθεί στην ίδρυση θυγατρικής,
που θα δώσει στον Ελληνα επιχειρηματία τη δυνατότητα περαιτέρω διεύρυνσης του μεριδίου αγοράς»
Αποσπάσματα άρθρου του Τίμου Φακαλή στον Αγγελιοφόρο